A sneaker vagy tornacipő manapság már sokkal több, mint pusztán egy sportcipő. Igazi kultúrjelensége lett a divatnak és a szubkultúráknak egyaránt. Lássuk, hogyan vált ez a lábbelifajta ennyire népszerűvé és ikonikussá!
A sneakerek eredete
A sneaker története egészen a 19. századig nyúlik vissza. Az első, gumitalppal ellátott tornacipőt 1892-ben kezdte gyártani az amerikai Keds márkához tartozó cég. A könnyű, puha cipőt elsősorban edzésekhez és tornatermekben hordták.
A nagy áttörés az 1920-as években jött el, amikor a Converse bemutatta kultikus Chuck Taylor All Star modelljét. Ez lett az első igazi „kosaras” cipő. Népszerűségét és máig tartó sikerét egyszerű, időtálló dizájnjának és többfunkciós viselhetőségének köszönheti.
A sneakerek tömegkulturális felemelkedése
A sneaker csak az 1960-as években kezdett kinőni a sportcipő kategóriájából és divatcikké válni, amikor a rappel együtt szárnyat bontott a hip-hop szubkultúra. A DJ-k, breakercsoportok és graffitiművészek hozzájárultak a tornacipők „felkapottá” válásához, aki népszerűsítették viselésüket az utcán és az éjszakai életben.
A márkanevek, mint az Adidas, Puma és Nike gyorsan felismerték az új trendben rejlő lehetőségeket. Divatos modelljeik mellett ellátták a különböző sportágak képviselőit speciális, funkcionális tornacipőkkel. Így a sneakerek ismét visszataláltak sportcipő gyökereikhez.
Sneaker kultusz és szubkultúrák
A sneaker kultúra mára már bonyolult és szerteágazó módon épült be a hétköznapokba. Rengeteg típusa, divathulláma és szubkultúrája alakult ki.
A legőrültebbek számára a sneaker több, mint egy cipő – inkább státuszszimbólum. A hypetrainbe belevaló „hype” sneakerek limitált kiadású, drága márkacipők, kollekciókba rendezhetők és nagy presztízzsel bírnak birtoklásuk.
A szneakerheadek (tornacipő-rajongók) gyakran tömeges sor-állásokkal, éjszakázásokkal várják a legújabb kultsneakerek érkezését. Az illegális sneaker maffiacsoportok pedig több milliós üzleteket futtatnak bébi sneakerek csencselésével és túlárazásával.
Művészeti és egyéni kifejezőeszköz
A kiadatlan sneakerek birtokba vétele nem csak a gazdagok kiváltsága. A sneakerfelújító mozgalom kreatív tagjai egyedi, saját kezűleg felújított és „customizált” tornacipőket mutatnak be követőiknek a közösségi médiában. Egyedülálló műalkotásokká varázsolják át őket fest ésekkel, foltokkal, fonalakkal.
A sneaker-graffiti egy különálló iparággá nőtte ki magát, ahol egyedi tornacipő-mintákkal díszítik a festenek, így kifejezve szubkulturális és egyéni identitásukat.
Így a sneaker cipő kezdeti sportos funkcióját mára jócskán kinőve, nemcsak egy divatirányzat, de egész életforma és művészeti mozgalom jegyében él és virul a huszonegyedik században