Az Ügyfélkapu már évek óta megkönnyíti életünket, amikor hivatalos ügyeinket intézzük. Most azonban egy még fejlettebb verzió, az Ügyfélkapu+ érkezett, ami további kényelmi funkciókat és biztonságot kínál. De pontosan mi is ez, és hogyan lehet hozzáférést szerezni? Íme a részletes útmutató!

Mi az az Ügyfélkapu+?

Az Ügyfélkapu+ a hagyományos Ügyfélkapu továbbfejlesztett változata, ami még biztonságosabb hozzáférést biztosít az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokhoz. A rendszer kétfaktoros azonosítást használ, ami azt jelenti, hogy a felhasználónév és jelszó mellett egy további biztonsági elemet is alkalmaz a belépéshez.

Ügyfélkapu plusz: Az online ügyintézés új szintje – Részletes útmutató a regisztrációhoz

Mire lesz szükségünk a regisztrációhoz?

  • Érvényes Ügyfélkapu regisztráció
  • Okostelefon (iOS vagy Android)
  • Microsoft Authenticator vagy Google Authenticator alkalmazás
  • Internet-hozzáférés
  • Személyi igazolvány
  • Néhány perc szabad idő

A regisztráció lépései

1. Alapvető előkészületek

Mielőtt belevágnánk a regisztrációba, győződjünk meg róla, hogy van aktív Ügyfélkapu regisztrációnk, és okostelefonunk megfelelően működik. Érdemes előre telepíteni a választott hitelesítő alkalmazást:

  • Microsoft Authenticator: Letölthető az App Store-ból vagy Google Play áruházból
  • Google Authenticator: Szintén elérhető mindkét platformon

2. A hitelesítő alkalmazás telepítése és beállítása

  1. Töltsük le a választott alkalmazást (Microsoft vagy Google Authenticator)
  2. Nyissuk meg az alkalmazást
  3. Első használatkor kövessük az alapbeállítások lépéseit
  4. Ha már használjuk más szolgáltatásokhoz, nem kell újratelepíteni

3. Regisztráció a webes felületen

Most jön a regisztráció érdemi része:

  1. Látogassunk el a magyarorszag.hu oldalra
  2. Jelentkezzünk be a meglévő Ügyfélkapu azonosítónkkal
  3. Keressük meg az „Ügyfélkapu+” menüpontot
  4. Kattintsunk a „Regisztráció” gombra
  5. Válasszuk ki a használni kívánt hitelesítő alkalmazást

4. Authenticator összekapcsolása

Ez a kulcsfontosságú lépés:

  1. A webes felületen megjelenik egy QR-kód
  2. Nyissuk meg a választott hitelesítő alkalmazást
  3. Válasszuk a „+” vagy új fiók hozzáadása opciót
  4. Olvassuk be a QR-kódot
  5. Az alkalmazás azonnal generál egy 6 számjegyű kódot
  6. Írjuk be ezt a kódot a webes felületen a megerősítéshez

Hogyan használjuk az Ügyfélkapu+-t?

A sikeres regisztráció után így néz ki egy tipikus bejelentkezés:

  1. Megnyitjuk a magyarorszag.hu oldalt
  2. Beírjuk az Ügyfélkapu azonosítónkat és jelszavunkat
  3. A rendszer kéri a második faktoros azonosítást
  4. Megnyitjuk az Authenticator alkalmazást
  5. Beírjuk az ott megjelenő 6 számjegyű kódot (A kód 30 másodpercenként változik)

Különbségek a Microsoft és Google Authenticator között

Microsoft Authenticator

  • Lehetőség van értesítéses jóváhagyásra (push notification)
  • Felhő alapú biztonsági mentés
  • Jelszókezelési funkciók
  • Automatikus kitöltési lehetőségek

Google Authenticator

  • Egyszerűbb, letisztultabb felület
  • Kisebb erőforrásigény
  • Offline működés
  • Könnyű átvitel új eszközre QR-kóddal

Gyakori kérdések és válaszok

Mi történik, ha elveszítem a telefonomat?

A megoldás attól függ, melyik alkalmazást használjuk:

Microsoft Authenticator esetén:

  • Ha be volt kapcsolva a felhő mentés, egyszerűen telepítsük újra az alkalmazást az új telefonon
  • Jelentkezzünk be Microsoft fiókunkkal
  • A mentett kódok automatikusan szinkronizálódnak

Google Authenticator esetén:

  • Ha előzőleg exportáltuk a fiókokat, importáljuk őket az új telefonon
  • Ha nem, akkor újra kell regisztrálni az Ügyfélkapu+ szolgáltatást
  • Érdemes időnként exportálni a beállításokat

Működik régebbi telefonokon is?

Mindkét alkalmazás széles körben támogatott:

  • iOS 11 vagy újabb
  • Android 5.0 vagy újabb verzió

Melyik authenticator alkalmazást válasszam?

  • Ha már használjuk valamelyiket más szolgáltatásokhoz, maradjunk annál
  • Ha most kezdjük, a Microsoft Authenticator több kényelmi funkciót kínál
  • Egyszerűbb használathoz a Google Authenticator is tökéletes választás

Hasznos tippek a használathoz

  1. Mindig tartsuk naprakészen az authenticator alkalmazást
  2. Készítsünk biztonsági mentést a kódokról
  3. Jegyezzük fel a visszaállítási kódokat
  4. Állítsunk be képernyőzárat a telefonon
  5. Ne készítsünk képernyőfotót a QR-kódokról

Mit nyerünk az Ügyfélkapu+ használatával?

Az új rendszer számos előnyt kínál:

  • Jelentősen magasabb biztonság
  • Rugalmas hitelesítési lehetőségek
  • Könnyű használat már meglévő authenticator alkalmazással
  • Kompatibilitás más kétfaktoros azonosítást használó rendszerekkel

Zárszó

Az Ügyfélkapu+ bevezetése jelentős előrelépés a hazai e-közigazgatás biztonságában. A népszerű authenticator alkalmazások használatával a rendszer könnyen beilleszthető a már megszokott digitális rutinunkba. Bár az első beállítás néhány percet igényel, a megnövekedett biztonság mindenképpen megéri a befektetett időt.

Ne feledjük: ha elakadnánk a regisztráció során, vagy kérdéseink lennének, a Kormányablakok munkatársai készséggel állnak rendelkezésünkre. A kétfaktoros azonosítás ma már alapvető biztonsági elvárás, és az Ügyfélkapu+ ennek megfelelően fejlődött, hogy még biztonságosabb ügyintézést tegyen lehetővé számunkra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük